среда, 26. јун 2013.

SKITAM I PRIČAM - SOMALILAND 1


1. Dal' sam poš'o ili doš'o

Polazim na aerodrom. Pomešana osećanja. Nije mi prvi put da odlazim u subsafarsku Afriku... Prvi put mi je da odlazim u zemlju gde me dočekuje body gard na aerodromu.

Istanbul - prvo u Starbuck. Srednji soja latte. Posle toga odlazim, kao i uvek kada imam više od 2 sata vremena između letova u lounge. Ima ih mnogo i samo je pitanje gde je najmanja gužva. Smeštam se u jedan koji ima sedišta kao u prvoj klasi, odličan net i dobar izbor hrane. Najbitnija stvar - blizu je terasa na kojoj može da se puši.

Nakon nekoliko sati prozivaju moj let. Boing 737 - 800. Fasciniran sam avionima Turkish airlines. Novi, moderni sa izuzetnom uslugom i hranom. Vreme do Addis abebe provodim gledajući filmove koje nisam stigao da vidim u Srbiji.

Terminal 1... Otvoreni plamen za kuvanje kafe
Addis - problem sa vizom iako su me Ameri uveravali da ga neće biti. Razmak izmedju letova je više od 8 sati pa imam pravo na tranzitnu vizu koja se izdaje na aerodromu. Uslov - rezervisan hotel u gradu. Rezervisan je Radisson ali on 'nije u sistemu'. Zovem Vašington. Kaže neka tamo - sve je OK, nama su rekli u ambasadi da može. Pitam u kojoj? Kaže: Etiopije u DC. Jasno mi je da moram da pređem na srpske metode. Osmeh i pitanje radniku na šalteru: Koji hotel je najjeftiniji? Naravno cenjkamo se... Za 50$ iznajmljujem hotel 'iz sistema' ali mogu da idem bilo gde. Ništa čudno ni za Srbiju a kamoli za Afriku.


Izlazim i konstatujem da je shuttle bus otišao. Ostaje mi 2 izbora - da čekam 50 minuta do sledećeg ili da sednem u taxi. Hrabro se odlučujem za ovo drugo uz pomoć posrednice. Brzo sam se iscenjkao. Cena - prava sitnica -  20$. Kao da će da me voze u Mečki S klase. Napolju, na kiši, očekuje me vozač koji izgleda kao da je pobegao iz Tarantinovih filmova a auto iz italijanskog crnog talasa. Shvatam koliko je model mator kad vidim da se brisači pale na dugme negde na sredini instrument table. Naravno ništa ne brišu. Osećam se kao u modernijoj verziji neke priče Danijela Harmsa...

Jedna od prodavnica na Terminalu 1
Čudno nasmejan, po izlasku sa aerodroma, taksista mi saopštava da će ići prečicom do hotela. A prečica kao prečica. Ne volim ih ni u većim i sigurnijim gradovima, a kamoli u Addis Abebi. U 1 iza ponoći vozim se sa nepoznatim čovekom, nepoznatim ulicama, u automobilu nepoznatog porekla i marke. A auto stenje kao da neće moći da predje više od kilometra. Prolazimo kroz čudne ulice, pa pored autobuske stanice na kojoj je izuzetno živo. Posle neverovatno dugačkih 15 minuta - poznati plavi znak. Moram priznati da se nikada, ni jednom hotelu nisam obradovao više nego ovom. Svestan da je to možda poslednje normalno tuširanje u sledeće 3 nedelje prosto ne želim da prekinem.





Posle samo 3,5 sati spavanja odlazak u 6 na aerodrom i čuveni terminal 1 koji sam upoznao prošle godine. Modernizovan je utoliko što više ne može da se puši na celom terminalu već samo na delu koji je ogradjen. Nema kabine, nema ventilatora, nema ničega od tih high tech čudesa. Samo kanap koji je ogradio prostor. I iznad nas - kao ventilacija - otvoreni prozor. 

Nemam od prošle godine predrasuda prema avionima Etiopian Air-a kada sam shvatio da su treća kompanija u svetu koja je kupila čuveni 787 dreamliner. Sletanje u Berberu, Somaliland, po vetru, pokazuje koliko je pilot vešt. Shvatam da je to nekada bio vojni aerodrum koji je silom prilika postao civilni. Mnoge stvari me podsećaju na batajnički aerodrom 2001 godine dok su se na njemu još uvek videle posledice NATO bombardovanja... Sa strane parkiran stari ruski avion. Kažu mi posle da on vozi u lokalnom saobraćaju. Mislim se - kakve li su te piste i zgrade...





2. Aerodrom Berbera - jedno sasvim novo iskustvo

Izlazim na 42 stepena i vetar. Vreo. Prži. Ispred čekaju 3 mini busa, nešto poput turskih dolmuša ali koji su odavno prošli svoju mladost. Voznja kao da su Nemci i Romel iza brda. Dolazimo do nečeg što bi se moglo nazvati zgradom. Unutra pasoška kontrola. Taj neki, koji je nadobudni predstavnik UN-a gleda moj papir koji potvrdjuje da imam razlog zašto dolazim u Somaliland. Zagleda se značajno i u moju Kenijsku vizu a postaje opušteniji kada unutra naleti na moju Jordansku radnu vizu . Teatralno mi lupa 2 pečata. Ode još jedna strana u pasošu. Zatim kupovina ulazne vize. 34$. Naravno nema sitno da mi vrati. Vraća lokalni novac. Hrpu novčanica od po 1.000 somaliland šilinga. Gužvam ih i trpam u džep. Verovatno će trebati.

Izlazim konačno u nešto što bi mogla biti prostorija koja se na drugim aerodromima zove baggage claim. Ovu se ne usudjujem da nazovem ikako sem - prostorija. Nema traka za kofere, nema ničeg. Traktor ulazi na vrata i donosi kofere nabacane na nešto što liči na prikolicu. Zadovoljan sam što moj srećni crvenko nije na ovom putu. Toliko često me je pratio u razne delove sveta i imao sam grižu savesti što ga nisam poveo i na ovaj. Videvši ovaj haos - znao sam. Crvenko ne bi izdržao. Posle svih onih divnih putovanja na kojima smo bili - verovatno bi mu ovo bilo poslednje.

Neki tip u uniformi, a mnogi su u njima, nosi štap i udara po rukama svakog ko je pruži ka prikolici sa koferima. Shvatam da je proces preuzimanja prtljaga drugačiji. Ostaje mi samo da čekam i vidim kakav. Nekoliko radnika, spušta kofere na zemlju i na znak onog sa štapom i uniformom svi skaču ka svojima. Nastaje metež neopisivih razmera. Kao nekakav ludi reality program u kome se borite da uzmete što bolji kofer. Tu nije kraj kontrola - nemojte izgubiti cedulju za kofer jer postoji čovek koji je pregleda na izlazu. Nema cedulje - idete nazad i jednom drugom uniformisanom licu objašnjavate da je kofer vaš.






















Napolju, kao i na svakom aerodromu, sačekuje vas gomila taksista, i oni isti autobusi koji su vas vozili od aviona do pristaništne zgrade. Voze uglavnom ka 2 destinacije - glavnom gradu Hargeisi i drugom po veličini - Burao.




Shvatam da nema mojih pratilaca. Nas nekolicina belaca, čini mi se više nesvesno, grupišemo se kao uplašeni čopor misleći da smo tako sigurniji. Polako se osipamo. Ostajemo amerikanac u odelu i ja. Zbunjeni. Njemu ne radi mobilni za razliku od mog telenor -a. Ni on ni ja ne dobijamo toliko željene brojeve.


Da na putu ispred aerodroma ima asfalta, čula bi se škripa guma 2 dzipa. Ovako su samo podigli oblak prašine. Iz jednog iskače visok, kockast čovek za koga odmah shvatam da je moj pratilac. Iz drugog iskače njih 3 u različitim uniformama - ali svi imaju kalašnjikov. Gary, Južnoafrikanac zadužen za moju sigurnost, mi prilazi. Shvatam odmah da imam posla sa iskusnim profesionalcem koji je došao pripremljen. Hi Tomislav, sorry for be late... Pokušavam da u glavi prevedem na engleski: Samo neka si ti meni došao... ali odustajem i izgovaram učtivo: No problem at all...

Na licu amera u odelu vidim paniku. Ostaće sam na aerodromu u Berberi. Iako nemam taj običaj prilazim mu i pokušavam da mu pomognem. Objašnjava za koga je došao da radi. Gary izgleda da zna ekipu koja kasni po njega. Zove ih i oni su takođe tu za par minuta. Rastajemo se kao najrođeniji... Vozač nabacuje moj kofer u već prepun prtljažnik pošto su u njemu 2 rezervne gume, 3 kanistera sa gorivom i neke druge neidentifikovane, verovatno preko potrebne stvari.


3. Put Berbera - Hargeisa

Iako sam se pripremao na razne načine za 150 kilometara ove vožnje, posle samo par kilometara shvatam da nisam spreman. Asfalt u tragovima, rupe u nizovima, nanet pesak...Kamile i koze. Deca koja igraju fudbal teniskim lopticima na livadama gde uspeva prašina umesto trave. Najgore od svega je da džip ima volan sa engleske strane a vozimo se kao u Evropi. Gary, koji sedi na suvozačkom mestu daje dozvolu za obilazak. A svako obilaženje je avantura za sebe. Vozači u Somalilandu slabo koriste retrovizore ali su čvrsto uvereni da sirena zamenjuje žmigavac... I koriste je mnogo. Proces je sledeći, koliko sam shvatio. Pridju jako blizu onom ispred sebe, zatim krenu da trube, onda započnu proces obilaženja, ruka je na sireni, i vraćaju se u svoju traku, svirnu još jednom. Naravno da postoje različiti stilovi koje su vozači vremenom razvili.










Prolazimo kroz pustoš od peska i kamena. Tu i tamo uz put sela...
Sirotinja od koje vam se stegne želudac. Ispred svake kuće, sklepana od limova, kartona i ko zna čega sve ne, nešto nalik prodavnici.



Kasnije saznajem, da Somaliland, sem nešto voća i povrća, sve uvozi. Čak i flaširana voda dolazi iz Kenije. Jedina fabrika, onakvu kakvu mi znamo, je punionica Koka kole.



Posle 1,5 sat vožnje nalazimo se na pola puta i stajemo da protegnemo noge. Gary me upozorava da se ne udaljavam mnogo od auta. Zašto - pitam neiskusno. Kaže ima puno protivpešadijskih mina... Nikada ne znaš odakle mogu da iskoče... Preko puta mesta na kojem stojimo spomenik osnivaču Somalilanda. Stavljam teleobjektiv i slikam. Ne pada mi na pamet da pređem put.


Ulazak u Hargeisu i razdvajanje od oružane pratnje. Kažu u gradu je sigurno. Konačno novi asfalt na delu puta ka bezbedonosnoj zoni u Hargesi. Ogroman betonskim preprekama ograđen prostor gde su smešteni stranci i hotel Ambasador...


4. Hotel Ambasador




Prvi utisak - video sam i gore a spavao u boljim. Ogromne mere zaštite. Otvaraju apsolutno sve - kofer, ruksak. Pretresaju me kao da ulazim u Belu kuću... Znam da postoji problem sa terorizmom i ne pada mi teško...



Na ulazu hodajući ka recepciji osećam teški miris nekog sredstva protiv komaraca. Bolje i to nego da krenu da ujedaju... Jedini strah je da se ne pojavi neka alergija.

Soba. Mala, čudnog oblika. U oči mi upada ventilator. Ulazim u kupatilo i shvatam da su tuš i česme sa kraja sedamdesetih. Nigde zavese na tušu... I ne pokušavam da pronadjem fen jer sam siguran da ga nema... Ovde ću provesti sledećih 20 dana...




Raspakujem se, stavljam po navici znak Please do not disturb i izlazim u, pa recimo, baštu ispred hotela. Čudesna kombinacija plastičnih baštenskih stolova i metalnih, teških, stolica.



Vrlo nepažljivo naručujem espreso... Kasnije shvatam da je potpuno svejedno šta naručujem od kafe - filter, nes ili espreso. Sve su istog ukusa samo se razlikuje veličina šoljica.







Imam sasvim dovoljno vremena da razmislim što mi je sve to trebalo.




  

1 коментар: