1. Dal' sam poš'o ili doš'o
Polazim
na aerodrom. Pomešana osećanja. Nije mi prvi put da odlazim u subsafarsku Afriku...
Prvi put mi je da odlazim u zemlju gde me dočekuje body gard na aerodromu.
Istanbul
- prvo u Starbuck. Srednji soja latte. Posle toga odlazim, kao i uvek kada imam
više od 2 sata vremena između letova u lounge. Ima ih mnogo i samo je pitanje gde je
najmanja gužva. Smeštam se u jedan koji ima sedišta kao u prvoj klasi, odličan net i dobar izbor hrane. Najbitnija stvar - blizu je
terasa na kojoj može da se puši.
Nakon nekoliko sati prozivaju moj let. Boing 737 - 800. Fasciniran sam avionima
Turkish airlines. Novi, moderni sa izuzetnom uslugom i hranom. Vreme do Addis
abebe provodim gledajući filmove koje nisam stigao da
vidim u Srbiji.
 |
Terminal 1... Otvoreni plamen za kuvanje kafe |
Addis -
problem sa vizom iako su me Ameri uveravali da ga ne
će biti. Razmak izmedju letova je vi
še od 8 sati pa imam pravo na tranzitnu vizu koja se izdaje
na aerodromu. Uslov - rezervisan hotel u gradu. Rezervisan je Radisson ali on
'nije u sistemu'. Zovem Va
šington. Ka
že neka tamo - sve je OK, nama su rekli u ambasadi da mo
že. Pitam u kojoj? Ka
že: Etiopije u DC.
Jasno mi je da moram da pre
đem na srpske metode. Osmeh i
pitanje radniku na šalteru: Koji hotel je najjeftiniji? Naravno cenjkamo se... Za 50$ iznajmljujem
hotel 'iz sistema' ali mogu da idem bilo gde. Ni
šta
čudno ni za Srbiju a kamoli za Afriku.
Izlazim i
konstatujem da je shuttle bus otišao. Ostaje mi 2 izbora - da čekam 50 minuta do sledećeg ili da sednem u taxi.
Hrabro se odlučujem za ovo drugo uz pomoć posrednice. Brzo sam se iscenjkao. Cena - prava sitnica
- 20$. Kao da će da me voze u Mečki S klase. Napolju, na kiši, očekuje me vozač koji izgleda kao da je pobegao iz Tarantinovih filmova a
auto iz italijanskog crnog talasa. Shvatam koliko je model mator kad vidim da
se brisači pale na dugme negde na
sredini instrument table. Naravno ništa ne brišu. Osećam se kao u modernijoj verziji
neke priče Danijela Harmsa...
 |
Jedna od prodavnica na Terminalu 1 |
Čudno nasmejan, po izlasku sa
aerodroma, taksista mi saop
štava da
će i
ći pre
čicom do hotela. A pre
čica kao pre
čica. Ne volim ih ni u ve
ćim i sigurnijim gradovima, a
kamoli u Addis Abebi. U 1 iza ponoći vozim se sa nepoznatim
čovekom, nepoznatim ulicama, u automobilu nepoznatog porekla
i marke. A auto stenje kao da ne
će mo
ći da predje vi
še od kilometra. Prolazimo kroz
čudne ulice, pa pored autobuske stanice na kojoj je izuzetno
živo. Posle neverovatno duga
čkih 15 minuta - poznati plavi znak. Moram priznati da se
nikada, ni jednom hotelu nisam obradovao vi
še nego ovom. Svestan da je to mo
žda poslednje normalno tu
širanje u slede
će 3 nedelje prosto ne
želim da prekinem.
Posle samo 3,5 sati spavanja odlazak u
6 na aerodrom i čuveni terminal 1 koji sam
upoznao prošle godine. Modernizovan je
utoliko što više ne može da se puši na celom terminalu već samo na delu koji je
ogradjen. Nema kabine, nema ventilatora, nema ničega od tih high tech čudesa. Samo kanap koji je ogradio prostor. I iznad nas - kao ventilacija - otvoreni
prozor.
Nemam od
prošle godine predrasuda prema
avionima Etiopian Air-a kada sam shvatio da su treća kompanija u svetu koja je kupila čuveni 787 dreamliner. Sletanje u Berberu, Somaliland, po
vetru, pokazuje koliko je pilot vešt. Shvatam da je to nekada bio
vojni aerodrum koji je silom prilika postao civilni. Mnoge stvari me podsećaju na batajnički aerodrom 2001 godine dok su
se na njemu još uvek videle posledice NATO
bombardovanja... Sa strane parkiran stari ruski avion. Kažu mi posle da on vozi u lokalnom saobraćaju. Mislim se - kakve li su te piste i zgrade...
2. Aerodrom Berbera - jedno sasvim novo iskustvo
Izlazim na 42 stepena i vetar. Vreo. Prži. Ispred čekaju 3 mini busa, nešto poput turskih dolmuša ali koji su odavno prošli svoju mladost. Voznja kao
da su Nemci i Romel iza brda. Dolazimo do nečeg što bi se moglo nazvati zgradom. Unutra pasoška kontrola. Taj neki, koji je nadobudni predstavnik UN-a
gleda moj papir koji potvrdjuje da imam razlog zašto dolazim u Somaliland.
Zagleda se značajno i u moju Kenijsku vizu a
postaje opušteniji kada unutra naleti na
moju Jordansku radnu vizu . Teatralno mi lupa 2 pečata. Ode još jedna strana u pasošu. Zatim kupovina ulazne vize. 34$. Naravno nema sitno da
mi vrati. Vraća lokalni novac. Hrpu novčanica od po 1.000 somaliland šilinga. Gužvam ih i trpam u džep. Verovatno će trebati.

Izlazim
kona
čno u ne
što
što bi mogla biti prostorija
koja se na drugim aerodromima zove baggage claim. Ovu se ne usudjujem da
nazovem ikako sem - prostorija. Nema traka za kofere, nema ni
čeg. Traktor ulazi na vrata i donosi kofere nabacane na ne
što
što li
či na prikolicu. Zadovoljan sam
što moj sre
ćni crvenko nije na ovom putu.
Toliko
često me je pratio u razne
delove sveta i imao sam gri
žu savesti
što ga nisam poveo i na ovaj. Videv
ši ovaj haos - znao sam. Crvenko ne bi izdr
žao. Posle svih onih divnih putovanja na kojima smo bili -
verovatno bi mu ovo bilo poslednje.
Neki tip
u uniformi, a mnogi su u njima, nosi
štap i udara po rukama svakog
ko je pru
ži ka prikolici sa koferima.
Shvatam da je proces preuzimanja prtljaga druga
čiji. Ostaje mi samo da
čekam i vidim kakav. Nekoliko radnika, spu
šta kofere na zemlju i na znak onog sa
štapom i uniformom svi ska
ču ka svojima. Nastaje mete
ž neopisivih razmera. Kao nekakav ludi reality program u
kome se borite da uzmete
što bolji kofer. Tu nije kraj
kontrola - nemojte izgubiti cedulju za kofer jer postoji
čovek koji je pregleda na izlazu. Nema cedulje - idete nazad
i jednom drugom uniformisanom licu obja
šnjavate da je kofer va
š.
Napolju,
kao i na svakom aerodromu, sa
čekuje vas gomila taksista, i
oni isti autobusi koji su vas vozili od aviona do pristani
štne zgrade. Voze uglavnom ka 2 destinacije - glavnom gradu
Hargeisi i drugom po veli
čini - Burao.
Shvatam
da nema mojih pratilaca. Nas nekolicina belaca,
čini mi se vi
še nesvesno, grupi
šemo se kao upla
šeni
čopor misle
ći da smo tako sigurniji.
Polako se osipamo. Ostajemo amerikanac u odelu i ja. Zbunjeni. Njemu ne radi
mobilni za razliku od mog
telenor -a. Ni on ni ja ne dobijamo toliko
željene brojeve.
Da na
putu ispred aerodroma ima asfalta, čula bi se škripa guma 2 dzipa. Ovako su samo podigli oblak prašine. Iz jednog iskače visok, kockast čovek za koga odmah shvatam da je moj pratilac. Iz drugog
iskače njih 3 u različitim uniformama - ali svi imaju kalašnjikov. Gary, Južnoafrikanac zadužen za moju sigurnost, mi prilazi. Shvatam odmah da imam
posla sa iskusnim profesionalcem koji je došao pripremljen. Hi Tomislav,
sorry for be late... Pokušavam da u glavi prevedem na engleski:
Samo neka si ti meni došao... ali odustajem i
izgovaram učtivo: No problem at all...
Na licu
amera u odelu vidim paniku. Ostaće sam na aerodromu u Berberi.
Iako nemam taj običaj prilazim mu i pokušavam da mu pomognem. Objašnjava za koga je došao da radi. Gary izgleda da zna ekipu koja kasni po njega.
Zove ih i oni su takođe tu za par minuta. Rastajemo
se kao najrođeniji... Vozač nabacuje moj kofer u već prepun prtljažnik pošto su u njemu 2 rezervne gume,
3 kanistera sa gorivom i neke druge neidentifikovane, verovatno preko potrebne
stvari.
3. Put Berbera - Hargeisa
.jpg)
Iako sam
se pripremao na razne na
čine za 150 kilometara ove vo
žnje, posle samo par kilometara shvatam da nisam spreman.
Asfalt u tragovima, rupe u nizovima, nanet pesak...Kamile i koze. Deca koja
igraju fudbal teniskim lopticima na livadama gde uspeva pra
šina umesto trave. Najgore od svega je da d
žip ima volan sa engleske strane a vozimo se kao u Evropi.
Gary, koji sedi na suvoza
čkom mestu daje dozvolu za
obilazak. A svako obila
ženje je avantura za sebe. Voza
či u Somalilandu slabo koriste retrovizore ali su
čvrsto uvereni da sirena zamenjuje
žmigavac... I koriste je mnogo. Proces je slede
ći, koliko sam shvatio. Pridju jako blizu onom ispred sebe,
zatim krenu da trube, onda zapo
čnu proces obila
ženja, ruka je na sireni, i vra
ćaju se u svoju traku, svirnu jo
š jednom. Naravno da postoje razli
čiti stilovi koje su voza
či vremenom razvili.

Prolazimo
kroz pustoš od peska i kamena. Tu i tamo
uz put sela...
Sirotinja od koje vam se stegne želudac. Ispred svake kuće, sklepana od limova, kartona i ko zna čega sve ne, nešto nalik prodavnici.
Kasnije
saznajem, da Somaliland, sem nešto voća i povrća, sve uvozi. Čak i flaširana voda dolazi iz Kenije.
Jedina fabrika, onakvu kakvu mi znamo, je punionica Koka kole.
Posle 1,5
sat vo
žnje nalazimo se na pola puta i
stajemo da protegnemo noge. Gary me upozorava da se ne udaljavam mnogo od auta.
Za
što - pitam neiskusno. Ka
že ima puno protivpe
šadijskih mina... Nikada ne zna
š odakle mogu da isko
če... Preko puta mesta na kojem
stojimo spomenik osniva
ču Somalilanda. Stavljam
teleobjektiv i slikam. Ne pada mi na pamet da pre
đem put.
Ulazak u
Hargeisu i razdvajanje od oružane pratnje. Kažu u gradu je sigurno. Konačno novi asfalt na delu puta ka
bezbedonosnoj zoni u Hargesi. Ogroman betonskim preprekama ograđen prostor gde su smešteni stranci i hotel
Ambasador...
4. Hotel Ambasador
Prvi
utisak - video sam i gore a spavao u boljim. Ogromne mere za
štite. Otvaraju apsolutno sve - kofer, ruksak. Pretresaju me
kao da ulazim u Belu ku
ću... Znam da postoji problem
sa terorizmom i ne pada mi te
ško...
.jpg)
Na ulazu
hodaju
ći ka recepciji ose
ćam te
ški miris nekog sredstva protiv
komaraca. Bolje i to nego da krenu da ujedaju... Jedini strah je da se ne
pojavi neka alergija.
Soba.
Mala, čudnog oblika. U oči mi upada ventilator. Ulazim u kupatilo i shvatam da su tuš i česme sa kraja sedamdesetih.
Nigde zavese na tušu... I ne pokušavam da pronadjem fen jer sam siguran da ga nema... Ovde ću provesti sledećih 20 dana...
Raspakujem
se, stavljam po navici znak Please do not disturb i izlazim u, pa recimo, ba
štu ispred hotela.
Čudesna kombinacija plasti
čnih ba
štenskih stolova i metalnih, te
ških, stolica.
Vrlo nepa
žljivo naru
čujem espreso... Kasnije shvatam da je potpuno svejedno
šta naru
čujem od kafe - filter, nes ili
espreso. Sve su istog ukusa samo se razlikuje veli
čina
šoljica.
Imam
sasvim dovoljno vremena da razmislim što mi je sve to trebalo.