четвртак, 30. септембар 2010.

Žene i izborni proces u Jordanu

Kako se približava početak kandidovanja za poslanike tako dobijam sve više e-mailova i poruka od žena koje su bile na mojim seminarima u Jordanu da su spremne za izbornu trku.

Povećanje ženskog interesa za Parlament može se pripisati i povećanju njihove svesti o pravima i dužnostima žena u modernim društvima. Vidim to i kao želju žena da kao zapostavljeni a usudio bih se reći, često obrazovaniji i bolji deo ovog društva, doprinesu unapređenju osetljive demokratije na Bliskom istoku. Siguran sam da je u ovome procesu mnogo uticaja imala i sama Kraljica Ranija, kao simbol modernog u Jordanu.

Na prošlim izborima, 2007 god. ukupno je u ovoj trci učestvovalo 199 žena za 6 ‘ženskih’ mesta od 112 u Jordanskom parlamentu. Do jutros, po mojim informacijama, već je 47 žena najavilo svoju kandidaturu za 12 ‘ženskih’ mesta u Parlamentu koji će brojati 120 poslanika. Nadam se da će, do 06. Oktobra, kada se završava postupak kandidovanja, ovaj broj daleko nadmašiti broj žena kandidata iz 2007 god. i da će, premašiti 300, kao što sam optimistički u julu i najavio.

Najveći problem sa kojim će se, posebno žene kandidati, susretati je loš privremeni Izborni zakon koji važi u Jordanu. Nije problem u kvotama. Oni koji znaju moja politička ubeđenja znaju da sam njihov izuzetan protivnik. Ne ulazaći u dublje objašnjavanje, mislim da su kvote u Jordanu - zbog tradicije i kulture- obavezne. Problem je u tome, da kako ja tumačim zakon, proporcionalni sistem favorizuje žene u manjim izbornim jedinicama. Tako će se verovatno desiti da žena sa 200 glasova bude narodni poslanik a da ona koja osvoji preko 2.000 možda i ne bude.

Poboljšanje svih izbornih zakona je proces koji ne može biti završen za dan, čak ni za nekoliko meseci. Jordan je tek na početku ovog procesa. Zato žene pobednike na narednim izborima, čeka ogroman posao, a najveći je da ubede društvo, pre svega žene, da bavljenje politikom nije rezervisan samo za muškarce….

Ukoliko to u mandatu novog Parlamenta uspeju, Jordanska demokratija će napraviti ogroman korak unapred.

Нема коментара:

Постави коментар