петак, 17. децембар 2010.

Možemo li politačara i žvake prodati na isti način?


Iako mnogi tvrde da je politički marketing specifičan mislim da je moguće naći osnovne elemente koji su potpuno isti. Uporedimo šest osnovnih izraza sadržanih u definiciji komercijalnog marketinga sa onim šta su u političkom marketingu.
1. Proizvod u komercijalnom marketingu je u političkom marketingu ideja kandidata, njegova pripadnost ali i sam kandidat; 
2. Tržište je u politici biračko telo; 
3. Potrošač je birač za politički marketing;
4. Isticanje razlika je konkurencija među političarima, strankama i idejama u  političkom marketingu;
5. Prodaja u komercijalnom marketingu podrazumeva ustupanje nekog predmeta po ugovorenoj ceni. U političkom marketingu toga pojma nema. Funkcija političkog marketinga bila bi da organizuje kandidatovo znanje i ideje, da ga predstavi javnosti i da mu osigura glasače;
6. Profit u komercijalnom marketingu, je izbor na javnu funkciju u političkom marketingu.

Ispitujući danalogiju između potrošača u ekonomskoj teoriji i birača u teoriji javnog izbora, Iain McLean u knjizi «Uvod u javni izbor» konstatuje da je glas na izborima, donekle sličan novcu. «U oba primera možemo pretpostaviti da ih građani upotrebljavaju kako bi maksimalno povećali svoje zadovoljstvo».

1 коментар:

  1. Ako sadašnju 'ekonomsku teoriju' poimamo kao nepromenljivu, odgovor je apsolutno - da. Ta ekonomija, međutim, daje sve manje odgovora na probleme sa kojima se suočava najveći deo čovečanstva. Hrpa takvih problema nazvana je svetskom krizom. Ako je ta ekonomija u takvoj krizi, u krizi je i politika. Tu sad dolazi teorija kokoške ili jajeta. Šta je starije i šta treba da pokrene promene koje će dati rešenja. Iz te perspektive gledano, perspektive nekakvog ozdravljenja i razvoja, žvaka i politika (političar) ne mogu na istu kasu. Političar će onda reći da je ovo kontradikcija jer on upravo ima ideju kako to da promeni. U redu. Samo, u tom, slučaju, neće biti dovoljna izvanredna kampanja nekog izvanrednog tima profesionalaca, jer to je mnogo puta viđeno (falš proizvod upakovan u sjajni papir). Treba pažljivo birati proizvod. Pažnja profesionalaca u ovom vremenu mora mnogo više biti usmerena na moralne, stručne i reformatorske kvalitete humanolikog brenda koji plasiraju. Svako preterivanje i manipulacija zarad plasmana, vraća se kao bumerang. Osim ako to njemu nije bitno. A ako to njemu nije bitno, dobićemo još jednog političara (ili istog) u vlasti, ali nećemo dobiti državnika; reformatora… Svako kalkulisanje stvoriće još veću bedu, još veći očaj, još više hejtera… uz to ide nasilje… haos. To sve imamo već sad, u zabrinjavajućim količinama. Ko ima oko da vidi i uho da čuje. I šta je rešenje? Ja bih preporučila da, recimo, stranka G17+ ponovo pročita svoje izvorne principe iz vremena nastanka NGO-a. Sada će to, razume se, biti mnogo kompleksnije, moje je mišljenje zbog previše lupinga. Odavno se ne razlikuje od drugih. Tačnije - ne prepoznaje se više ta razlika. Na žalost. Spremna sam ovo da pojasnim, ako se diskusija malo razvije; iz perspektive (nebitnog) insajdera i/ili (nebitnog) autsajdera... glasača...

    ОдговориИзбриши